Foto: Wolfgang Seibt / HfG Offenbach

Project area Design

Am Designinstitut für Mobilität und Logistik an der HfG Offenbach werden nachhaltige Gestaltungsansätze und -methoden für multimodale, umweltfreundliche Mobilitätssysteme entwickelt, welche die Bedürfnisse der Nutzenden in den Mittelpunkt stellen. Dazu wird zunächst erforscht, welche Aufgaben dem Design bei der Gestaltung von Mobilitätsräumen zukommt. Die gewonnenen Erkenntnisse bilden die Grundlage für Gestaltungskonzepte. Anhand prototypischer Mobilitätsräume und Mobilitätsketten werden systematisch die Gestaltungsparameter ermittelt, Leitbegriffe und adäquate visuelle Darstellungsformen entwickelt. Erstmals werden dabei symbolische und emotional besetzte Qualitäten von Mobilitätsräumen und deren Auswirkung auf die Motivation der Nutzenden untersucht und deren Gestaltungsmöglichkeiten konzeptionell erfasst. Langfristig werden hieraus Leitlinien zu einer Gestaltung abgeleitet, die dazu beiträgt, die Akzeptanz nachhaltiger Mobilitätsformen bei den Nutzenden zu erhöhen und die Entwicklung von modernen Mobilitätsystemen zu verbessern.

Die HfG Offenbach koordiniert außerdem den als LOEWE-Schwerpunkt „Infrastruktur – Design – Gesellschaft“ geförderten Forschungsverbund project-mo.de.

Der Forschungsbereich wird geleitet von Prof. Dr. Kai Vöckler und Prof. Peter Eckart, die dem Designinstitut für Mobilität und Logistik (dml) der Hochschule für Gestaltung (HfG) Offenbach angehören.

Hochschule für Gestaltung Offenbach
Designinstitut für Mobilität und Logistik (dml)

Lehrgebiet Integrierendes Design

Foto: Benedikt Bieber / FRA UAS

Project area Traffic

Unter dem übergeordneten Ziel, der Verbesserung der Akzeptanz von umweltfreundlichen Verkehrsmitteln, ist die Fachgruppe Neue Mobilität der Frankfurt University of Applied Sciences im Wesentlichen für zwei Aufgaben verantwortlich.
Eine Aufgabe ist die Analyse und Aufbereitung der verkehrlichen Daten im Betrachtungsgebiet FrankfurtRheinMain. Hierzu wird das Untersuchungsgebiet zunächst definiert. Im zweiten Schritt werden vorhandene Daten zur Bevölkerung und zum Verkehr zusammengetragen und aufbereitet. Hierbei wird ein besonderes Augenmerk auf die Fahrgastzahlen des Rhein-Main-Verkehrsverbunds gelegt.
Eine weitere Aufgabe der Fachgruppe ist die Akquise und Betreuung von Fokusgruppen. Mit unterschiedlichen Altersgruppen aus verschiedenen räumlichen Strukturräumen sollen prototypische Anwendungen und Szenarien getestet werden, um Erkenntnisse über die Bedeutung des Designs auf das individuelle Mobilitätsverhalten zu erlangen. Hierbei werden in Abstimmung mit den Projektpartnern geeignete Methoden ausgesucht und vorbereitet, um die fachspezifischen Fragestellungen aus den Bereichen Design, Verkehr, Technologie und Stadt zu erörtern. Die Frankfurt University of Applied Sciences fungiert als direkter Ansprechpartner für die Fokusgruppenteilnehmerinnen und -teilnehmer. Nutzerspezifische Daten laufen hier zusammen und werden dem Forschungsprojekt, unter Berücksichtigung des Datenschutzes, zur Verfügung gestellt.

Der Forschungsbereich wird geleitet von Prof. Dr.-Ing. Petra Schäfer, die der Fachgruppe Neue Mobilität des Fachbereich 1 (Architektur, Bauingenieurwesen, Geomatik) der Frankfurt University of Applied Sciences (FRA UAS) angehört.

Frankfurt University of Applied Sciences
Fachgruppe Neue Mobilität

CITY Research Subcluster

While cities such as Copenhagen and Vienna epitomize the potential of “the people-friendly city,” most current principles and methodologies of urban development fail to deliver an effective mobility turn. By effective we mean mediatory, too, since links must be forged between solutions for the metropolitan and the district (neighborhood) levels, between users’ perspectives and the overarching interests of civil society. The CITY Research Subcluster therefore works on means of identifying and assessing the potential of those building blocks of sustainable urban development likely to foster mobility behaviors that are environmentally friendly and multimodal (i.e. involve various transport system providers). Research focuses on “Accessible Hubs” (neighborhood and station typologies); on mobility concepts that are specifically designed to enhance the quality of urban living and the urban climate; on design elements in public space that reduce barriers and enhance user experience (UX); and on digital tools for citizen participation and interaction. This approach draws on classic means of spatial analysis, such as GIS and Space Syntax, as well as on the assessment of psychophysiological effects (e.g. pulse and eye tracking) and on subjective evaluations, via smartphone, of street experience/ public space. The goal is to help shape the fundamental principles of urban development by making both policy recommendations and design proposals for selected transport hubs in the Rhine-Main Metropolitan Region.

TECHNOLOGY Research Subcluster

A core research issue for the Multimedia Communication Lab at the TU Darmstadt is how to promote environmentally friendly multimodal mobility behavior in playful ways.

One approach is to draw on so-called Serious Games, i.e. games that offer added value, above and beyond their “fun factor.” For example, “Good Health” games promote prevention and rehabilitation while “Social Awareness” and “Social Impact” games use play to heighten awareness and understanding of important social issues—security, religion, energy, the climate, and the like—and, potentially, also to change people’s attitudes to them. In cooperation with the New Mobility working group at the Frankfurt UAS and design experts at the HfG Offenbach, the Serious Games working group at the TU Darmstadt is devising a “Sliced Serious Game” that promotes environmentally friendly multimodal mobility behaviors. A prototype in the form of an app is to be tested with the help of the LOEWE Research Cluster target groups.

Privacy Policy for App Usage (in German)

The conceptual issues arising within this research encompass the design of an accessible, motivational game world set in an urban context; and the provision of locally relevant playful elements suitable for game-playing in bus or rail networks, or by pedestrians, and the content and interactive scope of which can be adapted to the relevant mode of transport, also when users change from one transport mode to another. “Context-aware” concepts for sensor-driven recognition of users’ current activities and transport modes are under development. The aim is to attain a better recognition rate than Google’s Awareness API app, for example, and more specifically, to be able to better differentiate between various forms of motorized transport.

SOCIETY Research Subcluster

The SOCIETY Research Subcluster turns the spotlight on individual mobility in interaction with existing transport (transit) systems and their attendant infrastructures. The overarching aim thereby is to identify and develop sustainable design approaches apt to foster environmentally friendly mobility behaviors. In the framework of this Research Subcluster, theoretical and conceptual contributions will be made to explaining how mobility design affects both the incidence of traffic and behavior modification. In addition, the collation of quantitative empirical data on mobility patterns and design-focused interventions within a selected cross-section of the Rhine-Main Metropolitan Region will be planned, carried out, and evaluated. The monitoring and evaluation of said interventions, in particular from psychological and socio-scientific perspectives, will be undertaken in cooperation with our research partners. The intention is to formulate policy and design recommendations based on these research findings and thus to further develop theoretical models for mobility behaviors.

The Research Subcluster comprises Prof. Dr. Martin Lanzendorf, Dr. Hannah Müggenburg, and Andreas Blitz, who are all members of the Mobility Research Working Group at the  Institute of Human Geography at the Goethe University Frankfurt.